Att vara en Stradivari inom ett ämne har blivit ett uttryck som betyder att personen ifråga är överlägsen sina konkurrenter. Uttrycket kommer förstås från den kände fiolmakaren Antonio Stradivari som var en mästare inom sitt skrå. Han blev redan under sin livstid känd som världens främsta tillverkare av fioler och hans namn nådde långt utanför det Italien där han verkade. Stradivari, som levde ett långt liv i slutet av 1600-talet och början av 1700-talet, tillverkade fioler som än idag cirkulerar bland samlare och intressenter.
En av de mest kända av dem är den så kallade Messias-fiolen. Den fick sitt namn när en fransman liknande den vid Messias och dess berömmelse härrör mycket på grund av att den är så välbehållen. Faktum är att Messias-fiolen är den enda Stradivarius som idag återfinns i sitt ursprungliga skick. Det gör att den betraktas som extremt värdefull och om den skulle säljas på auktion skulle den troligen inbringa flera miljoner dollar. Nu finns den istället på ett museum i Oxford där den lär stanna ett bra tag framöver.
Anledningen till att Stradivarius-fiolerna har blivit så mytomspunna är att de sägs ha en överlägsen ljudkvalitet. På sin tid var Stradivari så långt före sina konkurrenter att det märktes en tydlig skillnad i kvalitet. Idag har utvecklingen dock kommit ikapp och många violinister menar att det är svårt att säga huruvida en Stradivarius verkligen låter bättre än en modern fiol. De flesta blindtesterna pekar på att det i dagens läge är ungefär lika. En Stradivarius har ändå ett enormt kulturellt värde vilket visar vikten av att bevara dem i ett så bra skick som möjligt.
Eftersom en äkta Stradivarius är värd stora summor pengar har det uppstått en handel kring instrumenten som mestadels äger rum på de mest exklusiva auktionshusen. Enligt beräkningar finns det omkring 500 Stradivarius-exemplar kvar. Sotheby’s är ett exempel på ett auktionshus som har fått förmånen att sälja flera Stradivarius, där de inte sällan går för två miljoner dollar.